Navico Oy:n henkilöstö on nauttinut Business Oulun erinomaisesta Digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutuksesta helmi-maaliskuussa. Sitä myötä olemme itsekin tajunneet vähitellen saamamme näkyvyyden (nk. ansaittu näkyvyys) arvon. Miljoona katselua videolla, jolla esiintyy Navicon asiantuntijat puulaakin nimi mainittuna ei ole ihan pieni juttu markkinoinnin ihmeellisessä maailmassa.
Pelataan omilla vahvuuksilla
Me suomalaiset emme ymmärrä omia vahvuuksiamme, emmekä osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa emmekä usein liiketoiminnassakaan. Navico on kokenut tämän omakohtaisesti mm. ympärivuotisen aktiivisen kaupungin ja pyörämatkailun kehittämishankkeissa. Esimerkiksi Oulussa aletaan vasta vähitellen ymmärtämään, miten ainutlaatuista meille niin arkiset asiat ovat koko maailman mittakaavassa. Olemme käyttäneet useasti Metsokankaan koulua kansainvälisille vieraille esimerkkinä siitä, miten lähes kaikki lapset saavat kulkea itsenäisesti ja turvallisesti huippuluokan kävely- ja pyöräilyn yhteyksiä pitkin luontoympäristössä kotiovelta kouluun. Nämä ovat vain yksi esimerkki sellaisista elämänlaadun asioista, joita meidän tulisi hyödyntää huomattavasti enemmän maailman huippuluokan osaajien saamisessa. Tuskin yhtäkään päätöstä Ouluun muuttamisella ei tehdä Kalevala -huvipuiston perusteella. Samoin pyöräilymatkailun kilpailussa markkinassa Oululla on maailman parhaat pelikortit käsissään. Ne kannattaisi pelata nykyistä huomattavasti paremmin. Laitetaan ne vahvat kortit pöytään, eikä piilotella hyppysissä!
Oulua Pariisilaisille, silvuuplee!
Tammikuussa 2021 perinteikäs Le Parisien -lehti lähestyi Oulun kaupunkia pyynnöllä isännöidä heidän toimittajaansa Laura Wojcikia Oulussa. Le Parisien on julkaissut ”Biclou” -juttusarjaa omilla sivuillaan jo muutaman vuoden ajan. Oulun jakso oli sarjassaan numero 36. Aiheena oli tietenkin Oulun talvipyöräilyn ihme. Miten ihmeessä oululaiset pyöräilevät ympäri vuoden haastavista sääolosuhteista huolimatta? Sytykkeenä vierailulle oli toiminut Navico Oy:n Pekka Tahkolan ja Timo Perälän masinoimat videot ja kuvat internetin ihmeelliseen maailmaan. Oulun kaupungilta Harri Vaarala mahdollisti kaupungin puolelta vierailun ja toimi yhtenä isäntänä.
Timo ja Pekka menivät Lauraa vastaan lentokentälle. Pyörällä tietty! Kaupungilta saatiin lainaan sähköpyörä, jonka akku kesti hyvin pikkupakkasessa (-12C) pyöräilyä. Lauran kamera alkoi pyörimään heti ja lentokentältä Vihiluodon jäätietä pitkin pyöräilty matkan huippuhetket kaupunkiin päätyikin lopulliselle videopätkälle. Ja paljon muutakin seuraavien 3 päivän aikana kuvattua. Lopputulos on nähtävissä täältä. Pelkästään Facebookissa video on katsottu noin miljoona kertaa. Vastaavanlaiseen Oulun markkinointipläjäykseen saisi käyttää ison läjän euroja. Kyse on siis ansaitusta markkinoinnista, jonka arvoa voi mitata saavutetun näkyvyyden kautta. Video on pääasiassa Ranskaksi, mutta katsomalla kokonaisuuden läpi pääsee hyvin kärryille, mitä asioita siinä käsitellään. Lasten omaehtoinen liikkuminen kouluun herätti myös paljon ihastusta ja keskustelua videon julkistamisen jälkeen.
Muuta ansaittua näkyvyyttä
Sama porukka oli taas luupin alla, kun Euronews halusi tehdä jutun Oulun talvipyöräilystä. Tammikuun lopulla julkaistiinkin artikkeli Euronews:n nettisivuilla. Voit lukea artikkelin tästä. Tammikuussa Pekka tuotti lisäksi videomateriaalia ”Not Just Bikes” -youtube-kanavalle Oulun talvipyöräilyä koskevaa jaksoa varten. Tuota videopätkää on tähän mennessä katsottu noin 420 000 katselukertaa, mikä on esimerkiksi Oulun kaupungin virallisiin markkinointivideoihin verrattuna lähes nelikertainen määrä. Oulun veronmaksajien varoja ei tähän käytetty laisinkaan, vaan videot kuvattiin Pekan juubituubi-harrastuneisuuden piikkiin. Videon pääset katsomaan alta.